Studentvandringer. Rekruttering til studier og tilførsel av nye høyt utdannede i et geografisk perspektiv
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3108866Utgivelsesdato
2013-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1713]
Sammendrag
En av målsettingene med en regional, desentralisert universitets- og høgskolestruktur, er at utdanningsinstitusjonene skal forsyne nærarbeidsmarkedet med
arbeidskraft. Lokal og regional rekruttering til studier antas å øke mulighetene for
at kandidatene blir i regionen etterpå.
Prosjektets hovedformål er å undersøke de høyere utdanningsinstitusjoners rolle mht:
a. Den lokale/regionale/nasjonale rekrutteringen til høyere utdanning.
b. Den lokale/regionale/nasjonale fordelingen av tilførselen av nye, høyt
utdannede.
Undersøkelsen i denne rapporten har tatt utgangspunkt i rekrutteringen til høyere
utdanning i 2002, gitt studentenes bostedsbakgrunn, der den geografiske
rekrutteringen fordeles etter regionale kategorier etter avstand fra studiestedene.
Geografisk fordeling av tilførselen av nye høyt utdannede tar utgangspunkt i studentmassen i 2004 som ikke lenger var under høyere utdanning i 2005. Den geografiske
fordelingen måles med utgangspunkt i studieregion i 2004 og de nye høyt utdannedes
bostedsregion i 2007 og 2010. I 2004 var det universiteter og/eller høgskoler og
avdelinger av høgskoler i snaut halvparten av landets 89 økonomiske regioner.
Gjennomsnittstall for hele landet viser noe høyere andel lokal tilførsel av nye høyt
utdannede sammenliknet med den lokale andelen av rekrutteringen til studier. Små
forskjeller i geografisk fordeling av nye høyt utdannede fra 2007 til 2010 indikerer
at mye av den regionale tilpasningen blant studenter foregår i forbindelse med
studiene eller kort tid etter at studiene er avsluttet.
Det er små forskjeller mellom menn og kvinner med hensyn til lokal rekruttering til
studier og lokal tilførsel av nye høyt utdannede i hver studieregion, men kvinner
øker sin lokale betydning når den lokale arena utvides til å omfatte hele fylket der
studiestedet er lokalisert. Det er observert noe større lokal forankring i rekruttering
til studier og tilførsel av nye høyt utdannede hos de eldre enn hos de yngre
studentene. Den lokale tilførselen er også høyere fra nyutdannede med kort høyere
utdanning enn fra de med lang høyere utdanning.
Økonomiske og administrative fag, humanistiske og estetiske fag, lærerutdanning og
pedagogiske fag og helse- og sosialfag viser høyest andel lokal rekruttering til studier,
mens høyest andel lokal tilførsel av nye høyt utdannede er å finne innen fagfeltene
samfunnsfag og juridiske fag og humanistiske og estetiske fag, mens helse- og
sosialfag og lærerutdanning og pedagogiske fag øker sin lokale betydning når det i
tillegg til studieregionene tas med tilhørende fylker for øvrig i den lokale arena.
Det er observert store variasjoner i lokal rekruttering til og lokal tilførsel fra studier
mellom sentralitetsnivåene og mellom enkeltregioner, noe som indikerer en
heterogen lokal rekrutterings- og tilførselsstruktur. Studieregioner med samme
sentralitetsnivå viser betydelige variasjoner i balansen mellom lokal rekruttering til
studier og lokal tilførsel av nye høyt utdannede, samt med hensyn til hvor mye den
lokale rekrutteringen og tilførselen betyr, selv etter å ha kontrollert for fagfelt.
De mest sentrale studieregionene skiller seg ut med noe større lokal tilførsel av nye
høyt utdannede enn lokal rekruttering til studier. Studiestedene i Finnmark viser
også klart større lokal tilførsel av nye høyt utdannede enn det den lokale
rekrutteringen til studier tilsier, noe som er nærliggende å se i sammenheng med
virkninger av tiltakssonen i nord.
Splittes den lokale arenaen opp på henholdsvis studiestedets egen region og samme
fylke for øvrig, viser nye høyt utdannede en tilbøyelighet til å søke seg tilbake til
den lokale arena man ble rekruttert fra.