Unge med innvandrerbakgrunn i arbeid og utdanning 2010
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3111494Utgivelsesdato
2012-08-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1690]
Sammendrag
Norskfødte med innvandrerforeldre befinner seg mye nærmere den øvrige befolkningen enn det innvandrere gjør når det gjelder andelen i arbeid og utdanning, men utdanningsnivået har imidlertid større betydning enn innvandrerbakgrunnen med hensyn til disse forskjellene.
Rapporten belyser hvordan andelen som er i arbeid eller utdanning blant personer i alderen 16 til 34 år, varierer med innvandrerbakgrunn. Det er tre grupper som sammenlignes:
De som har kommet til Norge som innvandrere fra følgende verdensregioner: Øst-Europa utenom EU, Asia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika samt Oseania utenom Australia og New Zealand.
De som er født i Norge av foreldre som er innvandrere fra de samme verdensregionene og
Personer uten innvandringsbakgrunn, det vil si majoritetsbefolkningen.
Denne rapporten er den femte i en serie og baserer seg på registerbaserte statistikker per 4. kvartal 2010. Den er utarbeidet på oppdrag fra Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet.
Tallene bekrefter hovedmønsteret fra tidligere undersøkelser ved at norskfødte med innvandrerforeldre ligger atskillig nærmere ungdom i majoritetsbefolkningen når det gjelder prosentandel i arbeid og utdanning enn det innvandrere gjør. Avstanden til majoriteten er på 5,6 prosentpoeng blant de norskfødte og nærmere 25 prosentpoeng blant innvandrerne når man betrakter populasjonen 16 til 34 år under ett.