Evaluering av forsøk med gratis kjernetid i barnehage. Delrapport 2: Foreløpige analyser av sammenhengen mellom gratis kjernetid og skoleresultatene på 1. trinn
Report
View/ Open
Date
2013-11Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1711]
Abstract
I 2007/2008 fikk fire- og femåringer i Oslo-bydelene Alna, Stovner, Grorud,
Bjerke og Søndre Nordstrand tilbud om gratis kjernetid i barnehage. Bakgrunnen
for tiltaket var et ønske om å rekruttere flere minoritetsspråklige barn til
barnehagen (Prp 1 S 2009-2010). Hovedformålet var å legge institusjonelle forhold
til rette, fjerne barrierer og stimulere til økt deltakelse gjennom 20 timer gratis
opphold i barnehage ukentlig. Videre skulle systematisk språkstimulering og tiltak
rettet mot foresatte øke forståelsen for viktigheten av språk og deltakelse i sosiale
aktiviteter. I denne rapporten forsøker vi å avdekke kausale effekter av tiltaket på
barnas senere prestasjoner på kartleggingsprøvene i norsk og matematikk i første
klasse.
En rekke studier som viser at barn som har gått i barnehage har bedre språkutvikling og gjør det bedre på skolen enn barn som ikke har gått i barnehage (se f.
eks. Schølberg m.fl. 2008, Meluish m.fl. 2004, Kane 2008, NOU 2009: 10, OECD
2011, NOU 2010: 8). Barn som har gått i barnehage, kan gjøre det bedre på skolen
fordi i) det å gå i barnehage har en kausal effekt på barnas senere skoleprestasjoner
eller ii) de barna som sendes i barnehage, har evner og ressurser rundt seg som gjør
at de uansett ville gjort det bedre på skolen.
Dersom myndighetene skal kunne oppnå bedre integrering gjennom å stimulere
flere barn fra innvandrerfamilier til å gå i barnehage (jf. Prp 1 S 2009-2010), er det
helt nødvendig at det å gå i barnehage faktisk har en effekt (jf i over), og ikke kun
tilfører ytterligere ressurser til de barna som uansett ville gjort det bra på skolen (jf.
ii over).
Våre foreløpige analyser viser at det i bydelene som tilbyr gratis kjernetid, er en
høyere andel av barna med innvandrerbakgrunn som bruker barnehage når de er
fire og fem år, sammenlignet med barn i den samme aldersgruppen i bydeler i Oslo
som ikke har et slikt tilbud. For de yngre barna som ikke er omfattet av tilbudet, er
bruken av barnehage lik i de to gruppene av bydeler. Tilbudet har altså den
ønskede effekten på rekruttering til barnehagen: Når kjernetid er gratis og bydelene
jobber aktivt for å få barn til å starte, rekrutteres flere med innvandrerbakgrunn til
barnehagen.
Videre ser vi hvordan det går med disse barna når de kommer i skolealder og
gjennomfører kartleggingsprøver i første klasse. Jevnt over finner vi at barna med
innvandrerbakgrunn i bydeler med tilbud presterer bedre på disse prøvene. Vi ser at
effekten er særlig stor for jenter, og for barna fra familier hvor mor har lav
utdanning eller liten arbeidsmarkedstilknytning. Vi finner ingen effekt av tilbudet
om gratis kjernetid på bruken av barnehage blant barn uten innvandrerbakgrunn. Vi
finner heller ingen effekt på disse barnas senere prestasjoner på de nasjonale
kartleggingsprøvene. Dette styrker tilliten til at vi avdekker kausale effekter av
tilbudet om gratis kjernetid i analysene som foreligger her.