Petroleumsvirksomhetens virkning på norsk økonomi og lønnsdannelse. Framtidig nedbygging og følsomhet for oljeprissjokk
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3119997Utgivelsesdato
2013-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1711]
Sammendrag
Petroleumsvirksomheten og aktiviteten som følger i dens kjølvann er nå stor, selv
om utvinningen har avtatt siden toppåret for snart 10 år siden. Det ligger an til at
etterspørselen fra næringen vil fortsette å vokse ytterligere i noen år, mens
utvinningen kan komme til å holde seg stabil i et knapt tiår framover. Rundt fem år
fram i tid venter vi at en moderat trendmessig nedgang i etterspørsel fra
petroleumsvirksomheten vil starte. Først på 2020-tallet tror vi utvinningen
begynner å falle og fallet antas å fortsette fram mot 2040. Sammen med at
befolkningen eldes vil disse to trekkene med stor grad av sikkerhet kommer til å
prege den økonomiske utviklingen i Norge framover.
Ved hjelp av den makroøkonometriske modellen MODAG framskrives utviklingen
i norsk økonomi til 2040. Etterspørselen av varer og tjenester fra petroleumsvirksomheten antas å bli halvert i løpet av perioden 2015-2040, noe som gir en
årlig reduksjon i etterspørselen tilsvarende 0,4 prosentpoeng av BNP FastlandsNorge. Innretningen av finanspolitikken forutsettes å følge de senere års praksis,
med en oljepengebruk nær 3 prosent av Statens pensjonsfond utland, en god stund
framover. Det er lagt til grunn en moderat bedring av standard og dekningsgrad på
offentlig finansierte velferdstiltak gjennom hele beregningsperioden. Dette vil gi
ekspansive impulser fra statsbudsjettet i størrelsesorden 0,2 prosentpoeng av BNP
Fastlands-Norge per år i nesten 20 år framover og deretter nøytrale impulser.
Realveksten i offentlige pensjoner og stønader vil legge beslag på en stor del av
handlingsrommet i finanspolitikken framover, og behovet for helse- og omsorgstjenester vil etter hvert øke kraftig.
Vi fokuserer på de langsiktige utviklingstrekkene i en referansebane som beskriver
en balansert økonomisk utvikling i Norge framover. Den demografiske utviklingen
bidrar til en å dempe den økonomiske veksten per innbygger. Fra 2012 til 2040
vokser BNP utenom petroleumsvirksomheten per innbygger i gjennomsnitt med
1,2 prosent per år, 0,5 prosentpoeng lavere enn siste 15 år. Samlet konsum per
innbygger er beregnet å vokse om lag 0,5 prosentpoeng mer per år enn BNP
utenom petroleumsvirksomheten. Dette har blant annet sammenheng med økte
finansinntekter som følger av at Statens pensjonsfond utland vokser.
Et stort og brått fall i etterspørselen fra petroleumsvirksomheten vil medføre mye
større utfordringer for økonomien enn det som ligger i referansebanen. Vi
analyserer effektene av et fall i internasjonal etterspørsel fra og med 2015 som
raskt fører til en permanent reduksjon i oljeprisen fra 94 til 63 USD/fat 2015-priser.
Da vil norsk økonomi motta mange negative impulser samtidig. Mens den internasjonale nedgangen påvirker norsk økonomi nærmest umiddelbart, tar det litt
lengre tid før etterspørselen fra petroleumsvirksomheten reduseres for alvor. Som
følge av reduserte inntekter både fra oljevirksomheten og fra ordinær skatteingang,
må finanspolitikken strammes til. Vi finner at en politikk som strammes inn fra
2017 slik at man kun opprettholder standard og dekningsgrad i velferdstilbudet, lav
vekst i offentlige investeringer sammen med en beskjeden skatteskjerping, lenge er
tilstrekkelig til at handlingsregelen følges. Mot slutten av beregningsperioden må
skattene imidlertid settes mer opp for å være i tråd med 4-prosentbanen.
Selv uten en aktiv motkonjunkturell finanspolitikk, begrenses økningen i arbeidsledigheten til 1,4 prosentpoeng og BNP utenom petroleumsvirksomheten blir på
det meste vel 6 prosent lavere enn i referansebanen. Initialt rammes industrien mye
og størst utslag er det i det fjerde året og bruttoproduktet er da nesten 10 prosent
lavere enn i referansebanen. Lavere lønnsomhet sammen med et redusert press i
arbeidsmarkedet bidrar til lavere lønnsvekst. Bedringen av den kostnadsmessige
konkurranseevnen i forhold til referansebanen som dette innebærer, skyldes også at
kronekursen svekkes. Dette bidrar til at norske eksportører i vesentlig mindre grad
taper markedsandeler enn hva som er tilfellet i referansebanen. Bruttoproduktet i
industrien er derfor nær 9 prosent høyere enn i referansebanen mot slutten av
beregningsperioden.
Ved et tilbudsdrevet oljeprissjokk vil aktiviteten i land som ikke selv produserer
olje bli stimulert. Det vil løfte den internasjonale etterspørselen etter andre norske
eksportprodukter, og dermed motvirke de initiale negative impulsene. Dette
medfører at virkningene gjennomgående blir mindre for Norge enn ved et etterspørselsdrevet oljeprissjokk.