Blar i Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 1-12 av 12
-
The effect of preschool on the school performance of children from immigrant families : results from an introduction of free preschool in two districts in Oslo
(Discussion Papers;631, Working paper, 2010)Two districts of Oslo started to offer five-year-old children free preschool four hours a day. We analyze the effect of this intervention on the school performance of the children from immigrant families 10 years later ... -
Flere tar høyere utdanning
(Journal article, 2009)I 2008 var andelen av befolkningen med grunnskole som høyeste utdanning for første gang under 30 prosent, men det er store geografiske forskjeller i utdanningsnivået. I Finnmark og Hedmark har henholdsvis 39 og 37 prosent ... -
Homework and pupil achievement in Norway : evidence from TIMSS
(Rapporter;2010/1, Report, 2010)By using data on Norwegian 4th and 8th graders who participated in TIMSS 2007, this report starts out by investigating whether time spent on homework varies across pupils from different socio-economic backgrounds. The ... -
Høyt utdannede tjener mer over livsløpet
(Journal article, 2010)Utdanning blir i økonomisk sammenheng betraktet som en investering. Å studere framfor å arbeide og få inntekt er en kostnad for studenten, som til gjengjeld får avkastning i form av høyere inntekt senere. Når vi ser ... -
Karakterpraksis i grunnskoler : Sammenheng mellom standpunkt- og
(Rapporter;2011/4, Report, 2011)Denne rapporten analyserer hvorvidt det er systematiske forskjeller mellom skoler i hvordan de setter standpunktkarakterer for sine elever. Måten dette gjøres på er å undersøke om det er systematiske avvik (på skolenivå) ... -
Primary schooling in Zambia squeezed at community and household level
(Discussion Papers;No. 191, Working paper, 1997)A part of the current economic reform program in Zambia, is to increase standard, efficiency and equity in the primary school sector. This paper studies primary school attendance. A logistic regression analysis is used to ... -
Realfagkompetanse fra videregående opplæring og søkning til høyere utdanning
(Rapporter;2007/30, Report, 2007)Bakgrunnen for denne rapporten er myndighetenes strategi for å styrke rekrutteringen til realfag, slik den er nedfelt i ”Realfag naturligvis – strategi for styrking av realfagene 2002-2007” og den nye strategien ”Et felles ... -
Resultatforskjeller mellom videregående skoler. En analyse basert på karakterdata fra skoleåret 2003-2004
(Rapporter;2006/16, Report, 2006)I denne rapporten beregnes indikatorer som justerer gjennomsnittsresultater for videregående skoler for forskjeller i elevsammensetning. SSB har tidligere beregnet skolebidragsindikatorer for avgangskarakterer fra norske ... -
Should economists listen to educational psychologists? Some economics of student motivation
(Discussion Papers;No. 662, Working paper, 2011)Abstract: This paper sheds light on the role of student motivation in the success of schooling. We develop a model in which a teacher engages in the management of student motivation through the choice of the classroom ... -
Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2004-2005 og 2005-2006
(Rapporter;2007/28, Report, 2007)I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler, basert på karakterer for avgangselevene fra ungdomsskolen for skoleårene 2004-05 og 2005-06. Formålet med rapporten er først og ... -
Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Oslo
(Rapporter;2010/36, Report, 2010)Formålet med denne rapporten er å utrede indikatorer for videregående skolers bidrag til elevenes læring, basert på data for elever i videregående skoler i Oslo. I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for ... -
Value added-indikatorer. Et nyttig verktøy i kvalitetsvurdering
(Rapporter;2011/42, Report, 2011)I de fleste OECD-land har det i de senere år blitt lagt mer vekt på resultatkvalitet i skolen og tilhørende dokumentasjon. Verdien av dette avhenger imidlertid kritisk av at de måleinstrumentene man benytter gir pålitelige ...