• The effect of preschool on the school performance of children from immigrant families : results from an introduction of free preschool in two districts in Oslo 

      Drange, Nina; Telle, Kjetil (Discussion Papers;631, Working paper, 2010)
      Two districts of Oslo started to offer five-year-old children free preschool four hours a day. We analyze the effect of this intervention on the school performance of the children from immigrant families 10 years later ...
    • Flere tar høyere utdanning 

      Hossein, Moafi; Aamodt, Marianne (Journal article, 2009)
      I 2008 var andelen av befolkningen med grunnskole som høyeste utdanning for første gang under 30 prosent, men det er store geografiske forskjeller i utdanningsnivået. I Finnmark og Hedmark har henholdsvis 39 og 37 prosent ...
    • Homework and pupil achievement in Norway : evidence from TIMSS 

      Rønning, Marte (Rapporter;2010/1, Report, 2010)
      By using data on Norwegian 4th and 8th graders who participated in TIMSS 2007, this report starts out by investigating whether time spent on homework varies across pupils from different socio-economic backgrounds. The ...
    • Høyt utdannede tjener mer over livsløpet 

      Kirkebøen, Lars Johannessen (Journal article, 2010)
      Utdanning blir i økonomisk sammenheng betraktet som en investering. Å studere framfor å arbeide og få inntekt er en kostnad for studenten, som til gjengjeld får avkastning i form av høyere inntekt senere. Når vi ser ...
    • Karakterpraksis i grunnskoler : Sammenheng mellom standpunkt- og 

      Galloway, Taryn Ann; Kirkebøen, Lars Johannessen; Rønning, Marte (Rapporter;2011/4, Report, 2011)
      Denne rapporten analyserer hvorvidt det er systematiske forskjeller mellom skoler i hvordan de setter standpunktkarakterer for sine elever. Måten dette gjøres på er å undersøke om det er systematiske avvik (på skolenivå) ...
    • Primary schooling in Zambia squeezed at community and household level 

      Belsby, Liv; Wold, Bjørn K. Getz (Discussion Papers;No. 191, Working paper, 1997)
      A part of the current economic reform program in Zambia, is to increase standard, efficiency and equity in the primary school sector. This paper studies primary school attendance. A logistic regression analysis is used to ...
    • Realfagkompetanse fra videregående opplæring og søkning til høyere utdanning 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Skogstrøm, Jens Fredrik Baumgarten (Rapporter;2007/30, Report, 2007)
      Bakgrunnen for denne rapporten er myndighetenes strategi for å styrke rekrutteringen til realfag, slik den er nedfelt i ”Realfag naturligvis – strategi for styrking av realfagene 2002-2007” og den nye strategien ”Et felles ...
    • Resultatforskjeller mellom videregående skoler. En analyse basert på karakterdata fra skoleåret 2003-2004 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2006/16, Report, 2006)
      I denne rapporten beregnes indikatorer som justerer gjennomsnittsresultater for videregående skoler for forskjeller i elevsammensetning. SSB har tidligere beregnet skolebidragsindikatorer for avgangskarakterer fra norske ...
    • Should economists listen to educational psychologists? Some economics of student motivation 

      Donze, Jocelyn; Gunnes, Trude (Discussion Papers;No. 662, Working paper, 2011)
      Abstract: This paper sheds light on the role of student motivation in the success of schooling. We develop a model in which a teacher engages in the management of student motivation through the choice of the classroom ...
    • Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2004-2005 og 2005-2006 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Rapporter;2007/28, Report, 2007)
      I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler, basert på karakterer for avgangselevene fra ungdomsskolen for skoleårene 2004-05 og 2005-06. Formålet med rapporten er først og ...
    • Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Oslo 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2010/36, Report, 2010)
      Formålet med denne rapporten er å utrede indikatorer for videregående skolers bidrag til elevenes læring, basert på data for elever i videregående skoler i Oslo. I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for ...
    • Value added-indikatorer. Et nyttig verktøy i kvalitetsvurdering 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Bratsberg, Bernt; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2011/42, Report, 2011)
      I de fleste OECD-land har det i de senere år blitt lagt mer vekt på resultatkvalitet i skolen og tilhørende dokumentasjon. Verdien av dette avhenger imidlertid kritisk av at de måleinstrumentene man benytter gir pålitelige ...