• Fra Obos til opera : en prisvekst på 10 000 prosent? 

      Enge, Andreas Krüger (Journal article, 2001-10)
      Formålet med prisindekser er å måle endring i pris på samme produkt fra et tidspunkt til et annet. For mange produkter er dette forholdsvis enkelt - en liter lett-melk er en liter lett-melk, både i januar og i mai. Verre ...
    • Kvalitetsjusterte prisindekser for biler : en oversikt over metodiske tilnærminger 

      Dagsvik, John K. (Journal article, 2004)
      I de senere årene har det vært økende fokus på produkters «kvalitet» i konstruksjonen av prisindekser. Det er imidlertid ikke opplagt hvordan kvalitetsaspektet skal gripes an. På 1980-og 90 tallet ble det utviklet nye ...
    • Ny produsentprisindeks - nye metoder 

      Skauen, Erik (Journal article, 2001-10)
      Vareprisindeksen for industrinæringene ble lansert januar 2001 som et resultat av omleggingen av den månedlige prisstatistikken ved salg til norsk marked, eksport og import. Bakgrunnen var at det i forbindelse med ...