• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Statistisk sentralbyrå
  • Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway
  • Artikler fra Økonomiske analyser
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Statistisk sentralbyrå
  • Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway
  • Artikler fra Økonomiske analyser
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klimagassutslipp, konsumentpriser og levestandard

Sommervoll, Dag Einar; Aasness, Jørgen
Journal article
Thumbnail
Åpne
aasness_3.pdf (132.7Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/178618
Utgivelsesdato
2001
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler fra Økonomiske analyser [310]
Originalversjon
Økonomiske analyser, Årg. 20, nr 3 (2001), S. 27-35  
Sammendrag
Kan klimagassutslippet reduseres gjennom endringer i forbruksmønstret uten at levestandarden samtidig

går ned? Svaret er ja, hvis utslippet per krone varierer mellom forbruksgodene. Svaret er nei, hvis utslippet

per krone er likt for alle goder, for da har vi allerede klimagassminimerende konsumentpriser. Vi har beregnet

at klimagassutslippet tilknyttet norske husholdningers private forbruk kan reduseres med 27 prosent

ved overgang til klimagassminimerende priser uten at den gjennomsnittlige materielle levestandard går ned.

Dette er beregnet i en modell, der vi blant annet antar at alle norske husholdninger prøver å tilfredsstille

sine egne behov best mulig gitt de priser og inntekter de står overfor. Husholdningene vil derfor frivillig

endre forbruksmønsteret når prisene endres, mens levestandard og utslippsteknikk holdes konstant. Virkningen

på samlet klimagassutslipp ved å endre prisen på ett gode blir målt ved priselastisiteter for de 30

konsumgodene i modellen. En konkret prisreform, med blant annet dobling av bensinprisen og halvering av

priser på tog, trikk og T-bane, reduserer klimagassutslippet med 18 prosent knyttet til konsum av kommunikasjonsgoder

og med 6 prosent knyttet til konsum totalt.
Beskrivelse
Økonomiske analyser er tilgjengelige via www.ssb.no
Utgiver
Statistisk sentralbyrå

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit