dc.contributor.author | Sommervoll, Dag Einar | |
dc.contributor.author | Aasness, Jørgen | |
dc.date.accessioned | 2011-02-25T11:07:49Z | |
dc.date.available | 2011-02-25T11:07:49Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.citation | Økonomiske analyser, Årg. 20, nr 3 (2001), S. 27-35 | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-5625 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/178618 | |
dc.description | Økonomiske analyser er tilgjengelige via www.ssb.no | en_US |
dc.description.abstract | Kan klimagassutslippet reduseres gjennom endringer i forbruksmønstret uten at levestandarden samtidig
går ned? Svaret er ja, hvis utslippet per krone varierer mellom forbruksgodene. Svaret er nei, hvis utslippet
per krone er likt for alle goder, for da har vi allerede klimagassminimerende konsumentpriser. Vi har beregnet
at klimagassutslippet tilknyttet norske husholdningers private forbruk kan reduseres med 27 prosent
ved overgang til klimagassminimerende priser uten at den gjennomsnittlige materielle levestandard går ned.
Dette er beregnet i en modell, der vi blant annet antar at alle norske husholdninger prøver å tilfredsstille
sine egne behov best mulig gitt de priser og inntekter de står overfor. Husholdningene vil derfor frivillig
endre forbruksmønsteret når prisene endres, mens levestandard og utslippsteknikk holdes konstant. Virkningen
på samlet klimagassutslipp ved å endre prisen på ett gode blir målt ved priselastisiteter for de 30
konsumgodene i modellen. En konkret prisreform, med blant annet dobling av bensinprisen og halvering av
priser på tog, trikk og T-bane, reduserer klimagassutslippet med 18 prosent knyttet til konsum av kommunikasjonsgoder
og med 6 prosent knyttet til konsum totalt. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | en_US |
dc.subject | Klimagassutslipp | en_US |
dc.subject | Levestandard | en_US |
dc.subject | Husholdninger | en_US |
dc.subject | Privat forbruk | en_US |
dc.title | Klimagassutslipp, konsumentpriser og levestandard | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.source.pagenumber | 27-35 | en_US |