dc.contributor.author | Hægeland, Torbjørn | |
dc.contributor.author | Kirkebøen, Lars Johannessen | |
dc.contributor.author | Raaum, Oddbjørn | |
dc.date.accessioned | 2012-02-06T22:37:45Z | |
dc.date.available | 2012-02-06T22:37:45Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.issn | 1892-7513 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/181151 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne rapporten er å utrede indikatorer for videregående skolers
bidrag til elevenes læring, basert på data for elever i videregående skoler i Oslo. I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for videregående
skoler i Oslo, basert på karakterer og gjennomføring blant elever på studieforberedende
og yrkesfag. Utfallsdata finnes for elever som startet første år i videregående
i perioden høsten 2002 til høsten 2007. Formålet med rapporten er først og fremst
å drøfte noen sentrale egenskaper til indikatorene, i hvilken utstrekning indikatorene
endres ved å inkludere familiebakgrunnsinformasjon i tillegg til karakterer fra
grunnskolen, samt gi en grundig beskrivelse av datagrunnlag og beregningsmetoder.
Utgangspunktet for skolebidragsindikatorer er enkeltelevers gjennomføring og
karakterer på ulike nivå i skoleløpet. Elevsammensetning og tilfeldig variasjon er
viktige bidragsytere til resultatforskjeller mellom skoler. Skolebidragsindikatorer er
et hjelpemiddel til å sammenligne resultatene til skoler med forskjellig elevsammensetning,
og kan tolkes som det gjennomsnittsresultatet vi forventer at en skole ville
hatt, om dens elevmasse var gjennomsnittlig i forhold til alle de elevkjennetegn som
vi inkluderer i analysen. Skolebidragsindikatorene er et supplement til eksisterende
informasjon om skoler og skolekvalitet. De kan ikke erstatte eksisterende
informasjon, men kan bidra til å gi et mer utfyllende bilde av virksomheten som
foregår på skolene. Det er verdt å understreke at betydningen av tilfeldig variasjon
bør rapporteres sammen med indikatorene som grunnlag for å vurdere om
resultatforskjeller mellom skoler kan avvises som tilfeldig (statistisk signifikante). | no_NO |
dc.description.sponsorship | Arbeidet med denne rapporten er finansiert av Utdanningsetaten, Oslo kommune | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Rapporter;2010/36 | |
dc.subject | Videregående skoler | no_NO |
dc.subject | Indikatorer | no_NO |
dc.subject | Læring | no_NO |
dc.subject | Elever | no_NO |
dc.subject | Karakterer | no_NO |
dc.title | Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Oslo | no_NO |
dc.type | Report | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 65 s. | no_NO |