Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHægeland, Torbjørn
dc.contributor.authorKirkebøen, Lars Johannessen
dc.contributor.authorBratsberg, Bernt
dc.contributor.authorRaaum, Oddbjørn
dc.date.accessioned2012-01-18T22:24:08Z
dc.date.available2012-01-18T22:24:08Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-82-537-8250-8
dc.identifier.issn1892-7513
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/181163
dc.description.abstractI de fleste OECD-land har det i de senere år blitt lagt mer vekt på resultatkvalitet i skolen og tilhørende dokumentasjon. Verdien av dette avhenger imidlertid kritisk av at de måleinstrumentene man benytter gir pålitelige anslag på forskjeller i kvalitet mellom skoler. Det er etter hvert allment anerkjent at ukorrigerte resultatgjennomsnitt på skolenivå kan være sterkt påvirket av faktorer som er utenfor skolens egen kontroll. Selv om slike resultatmål gir verdifull informasjon om elevenes kunnskapsnivå og prestasjoner, kan de gi et ufullstendig og misvisende bilde av skolekvalitet og hva som er skolens bidrag til resultatene. Mange studier har etter hvert vist at elevsammensetning og tilfeldig variasjon er viktige bidragsytere til resultatforskjeller mellom skoler. Resultatmål som ikke tar hensyn til disse faktorene, er med stor sikkerhet misvisende som indikatorer på skolekvalitet. Spørsmålet er om man, ved hjelp av ulike datakilder, kan konstruere resultatmål som bedre reflekterer skolens bidrag til elevenes læring enn ukorrigerte skoleprestasjoner. Denne rapporten drøfter og gjengir beregninger av value added-indikatorer for ulike deler av grunnopplæringen. En viktig forutsetning for arbeidet er at innføringen av nasjonale prøver gir tilgjengelige testresultater for de samme enkeltelevene på ulike trinn på en slik måte at resultatene kan ses i sammenheng. Formålet med rapporten har vært å se nærmere på hvordan value added-indikatorer kan beregnes med de data som er tilgjengelig i Norge i dag, og drøfte hvordan de eventuelt kan implementeres innenfor Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS). Resultatene viser gjennomgående at skoler som skårer høyt med hensyn til ujusterte resultater, også tenderer til å skåre høyt når vi ser på value added-indikatorer og skolebidragsindikatorer.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherStatistisk sentralbyråno_NO
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2011/42
dc.subjectSkolerno_NO
dc.subjectGrunnskolenno_NO
dc.subjectUtdanningno_NO
dc.subjectKvalitetsvurderingssystemerno_NO
dc.subjectKaraktererno_NO
dc.subjectResultatmålingerno_NO
dc.subjectEvalueringerno_NO
dc.subjectSkoleeleverno_NO
dc.titleValue added-indikatorer. Et nyttig verktøy i kvalitetsvurderingno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber70 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel