Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGalloway, Taryn Ann
dc.contributor.authorKirkebøen, Lars Johannessen
dc.contributor.authorRønning, Marte
dc.date.accessioned2012-02-06T21:47:51Z
dc.date.available2012-02-06T21:47:51Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1892-7513
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/181177
dc.description.abstractDenne rapporten analyserer hvorvidt det er systematiske forskjeller mellom skoler i hvordan de setter standpunktkarakterer for sine elever. Måten dette gjøres på er å undersøke om det er systematiske avvik (på skolenivå) mellom standpunkt- og eksamenskarakterer. Standpunktkarakterene settes av læreren i det enkelte fag, og kan potensielt inneholde systematiske feil på skolenivå. Disse feilene kan enten være i form av at nivået er generelt for høyt eller lavt (dvs. skolen er for snill eller streng i sin karakterpraksis), eller i form av at det er lite samsvar mellom den underliggende ferdigheten og standpunktkarakteren (dvs. skolen klarer ikke å skille mellom gode og dårlige prestasjoner). Tidligere analyser gir indikasjoner på at det kan være innslag av relativ karaktersetting i standpunktkarakterer, det vil si at det er vanskeligere å oppnå en god karakter når man blir sammenlignet med flinke elever. Siden det er systematiske forskjeller mellom skoler med hensyn til elevsammensetning, vil dette kunne gi utslag på skolenivå, ved at noen skoler blir strengere enn andre. For skriftlig eksamenskarakter er det per forutsetning ingen systematiske avvik på skolenivå mellom ferdighet og karakter. Denne forutsetningen er rimelig fordi eksamenskarakteren fastsettes av lærere utenfor skolen (sensorer). Disse sensorene kjenner ikke elevene, har ingen spesielle sympatier eller antipatier og er i mindre grad preget av medelevenes ferdighetsnivå. Gitt at eksamenskarakteren ikke inneholder noen systematiske feil, vil systematiske avvik mellom ekstern og intern sensur utelukkende skyldes feil i standpunktkarakteren.no_NO
dc.description.sponsorshipDenne rapporten inngår i et prosjekt for analyse av læringsresultater, og er finansiert av Utdanningsdirektoratet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherStatistisk sentralbyråno_NO
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2011/4
dc.subjectKaraktererno_NO
dc.subjectKaraktersettingno_NO
dc.subjectSkolerno_NO
dc.subjectResultatmålingerno_NO
dc.subjectNorgeno_NO
dc.subjectStatistikkno_NO
dc.titleKarakterpraksis i grunnskoler : Sammenheng mellom standpunkt- ogno_NO
dc.typeReportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber42 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel