Samferdsel og miljø 2009. Utvalgte indikatorer for samferdselssektoren
Brunvoll, Frode; Engelien, Erik; Hoem, Britta; Holmengen, Nina; Karlsen, Håkon Torfinn; Monsrud, Jan; Steinnes, Margrete; Sønstebø, Anders; Wethal, Asbjørn
Report

View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1733]
Abstract
Rapporten inneholder utvalgt statistikk og indikatorer for samferdselssektoren med
hovedvekt på sammenhenger mellom samferdsel og miljø. I den grad det har vært
mulig, er norske data sammenlignet med indikatorer i EUs TERM-prosjekt
(Transport and Environment Reporting Mechanism) og med andre internasjonale
datakilder. I tillegg presenteres utdypende statistikk for Norge.
Utvikling i transportarbeidet
Gjennomsnittlig kjørelengde med personbil i Norge i 2007 var 31,7 kilometer per
innbygger per dag. Regnet per innbygger i europeiske land var det italienerne som
kjørte mest personbil med 33,1 kilometer per dag i gjennomsnitt i 2007. Det er
finnene som kjørte mest personbil i de nordiske land med 33,0 km i gjennomsnitt
per innbygger i 2007. Dette var drøyt 5 kilometer mer enn i Danmark og drøyt 3
kilometer mer enn i Sverige.
I 2007 var den samlede årlige transportlengden med personbil i Norge 54,8
milliarder personkilometer (inklusiv drosjer og utleiebiler). Det har vært mer enn
en tidobling siden 1960, da transportarbeidet med personbil var 5,13 milliarder
personkilometer.
Til tross for myndighetenes ambisjoner om bedre utnytting av intermodale
transporter (transporter hvor flere typer transportmidler er involvert og hvor
godstransportlenken på vei er kortest mulig), viser all internasjonal statistikk
fortsatt jevn vekst i godstransporten på vei. Den gjennomsnittlige årlige veksten i
transportarbeidet for godstransport på vei for EU-27 var 46 milliarder tonnkilometer
fra 1995–2000. Fra 2000–2005 var den økt til 56 milliarder og fra 2005–
2007 var den gjennomsnittlige årlige veksten på nesten 64 milliarder tonnkilometer.
Fra 2006 til 2007 var veksten i godstransportarbeidet på vei 3,9 prosent i
EU-27 og for EU-12 på 11,6 prosent. Tilsvarende vekst for Norge var moderate 1,2
prosent.
Kjøretøypark og infrastruktur
Ved utgangen av 2008 var det registrert drøyt 3,1 millioner motorkjøretøyer
(traktorer og motorredskaper er holdt utenfor) i Norge. Andelen personbiler var 71
prosent eller knapt 2,2 millioner kjøretøyer.