Kultur- og mediebruk blant personer med innvandrerbakgrunn : Resultater fra Kultur- og mediebruksundersøkelsen 2008 og tilleggsutvalg blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/181241Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1686]
Sammendrag
Internett og tv er de mest brukte mediene blant innvandrere fra Afrika, Asia, Latin-Amerika og Europa utenom EU, mens radiolytting og avislesing er mindre utbredt enn i befolkningen generelt. Kulturbruken er jevnt over noe lavere blant innvandrere fra disse landene.
Det viser den nye rapporten ” Kultur- og mediebruk blant personer med innvandrerbakgrunn” som er skrevet av statistikkrådgiver Odd Frank Vaage i Statistisk sentralbyrå. Rapporten kartlegger for første gang kultur- og mediebruken blant personer med innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre og sammenlikner denne med mediebruken blant den norske befolkningen generelt. Spørreskjemaet ble bare sendt ut på norsk, så de som har svart behersker det norske språket.
Tv og Internett mest populært
Rapporten viser at fjernsyn og Internett er de mediene som har høyest brukerandel en gjennomsnittsdag både blant befolkningen i Norge, blant dem med innvandrerbakgrunn fra Asia/Afrika med flere og blant innvandrere fra EU/EØS med flere. Andelen som ser på fjernsyn er høy blant både menn og kvinner i alle landgrupper. Dette er det mediet både menn og kvinner bruker mest tid på uansett landbakgrunn. Unge innvandrere ser mye på tv
Barn og unge med innvandrerbakgrunn fra Asia/Afrika med flere bruker mye tid til fjernsyn og Internett sammenlignet med samme aldersgrupper blant befolkningen i Norge. Mens de eldste er blant dem som i størst grad ser på TV blant befolkningen i Norge, er det lavest andel TV-seere blant de eldste blant dem med innvandrerbakgrunn fra Asia/Afrika med flere. Kino og fotball er populært
Å gå på kino er den vanligste kulturaktiviteten for alle tre gruppene i undersøkelsen. De fra Asia/Afrika med flere har vært flest ganger på bibliotek og tros-/livssynsmøter. Aktive blant befolkningen i Norge går 12 ganger på idrettsarrangement per år, mens aktive fra Asia/Afrika med flere går 17 ganger på tros-/ eller livssynsmøte. I kinosalen ser flest krim og action både blant befolkningen i Norge og dem fra Asia/Afrika med flere. På idrettsbanen ser alle landgruppene mest på fotball.
De unge er mest kulturaktive
Barn og unge er mest kulturaktive både blant befolkningen i Norge og blant dem med innvandrerbakgrunn fra Asia/Afrika med flere. Flest bruk er det blant dem med høyest husholdningsinntekt i begge landgrupper