Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGunnes, Trude
dc.contributor.authorKnudsen, Pål
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2022-10-05T14:02:02Z
dc.date.available2022-10-05T14:02:02Z
dc.date.issued2015-10
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024120
dc.description.abstractUtdanner vi nok lærere? Ved å sammenstille tall for lærerstanden i dag med antall framtidige brukere av undervisningstjenester fram mot 2040, er hovedbildet:  Et underskudd av grunnskolelærere  Legger man til grunn økt lærertetthet i grunnskolen, øker underskuddet noe  Antar man færre fødte framover, kan det bli et lite overskudd av grunnskolelærere mot slutten av framskrivingsperioden  Et overskudd av barnehagelærere og andre typer lærere Behovet for følgende lærere beregnes: Framskrivningsmodellen LÆRERMOD beregner framtidig tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærertyper:  barnehagelærere  grunnskolelærere  faglærere og andre lærere  lærere med praktisk pedagogisk utdanning for allmenne fag (PPU-A)  lærere med praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y). Samlet omtales disse som lærere. Lærer er i LÆRERMOD definert ut fra utdanning, ikke yrke.en_US
dc.description.sponsorshipProsjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2015/41
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectUtdanningen_US
dc.subjectLærereen_US
dc.titleTilbud og etterspørsel for ulike typer lærere mot 2040: Framskrivinger basert på LÆRERMODen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.source.pagenumber64en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal