Show simple item record

dc.contributor.authorGunnes, Trude
dc.contributor.authorKnudsen, Pål
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2022-10-05T14:02:02Z
dc.date.available2022-10-05T14:02:02Z
dc.date.issued2015-10
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024120
dc.description.abstractUtdanner vi nok lærere? Ved å sammenstille tall for lærerstanden i dag med antall framtidige brukere av undervisningstjenester fram mot 2040, er hovedbildet:  Et underskudd av grunnskolelærere  Legger man til grunn økt lærertetthet i grunnskolen, øker underskuddet noe  Antar man færre fødte framover, kan det bli et lite overskudd av grunnskolelærere mot slutten av framskrivingsperioden  Et overskudd av barnehagelærere og andre typer lærere Behovet for følgende lærere beregnes: Framskrivningsmodellen LÆRERMOD beregner framtidig tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærertyper:  barnehagelærere  grunnskolelærere  faglærere og andre lærere  lærere med praktisk pedagogisk utdanning for allmenne fag (PPU-A)  lærere med praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y). Samlet omtales disse som lærere. Lærer er i LÆRERMOD definert ut fra utdanning, ikke yrke.en_US
dc.description.sponsorshipProsjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2015/41
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectUtdanningen_US
dc.subjectLærereen_US
dc.titleTilbud og etterspørsel for ulike typer lærere mot 2040: Framskrivinger basert på LÆRERMODen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.source.pagenumber64en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal