Innovasjon i norsk næringsliv 2004-2006
Report
View/ Open
Date
2009-12-16Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1711]
Abstract
I overkant av hvert femte norske foretak dekket av undersøkelsen introduserte nye eller vesentlig forbedrede produkter eller prosesser i perioden 2004-2006 og kan dermed kalles innovative. I forhold til perioden 2002-2004 har andelen innovative foretak holdt seg konstant for foretak med over 10 sysselsatte.
En viktig forskjell fra tidligere årganger er at undersøkelsen i 2006 var utvidet til å omfatte foretak med mellom 5 og 9 sysselsatte. Dette bidrar til å gi et mer helhetlig bilde over innovasjonsaktiviteten i næringslivet og gjorde det mulig å gjennomføre en ytterligere nedbryting av dataene slik at de kan presenteres på regionalt nivå. Endringen medfører imidlertid også ekstra utfordringer når det gjelder å vise sammenlignbare resultater over tid. Det er slik at de minste foretakene har en markant lavere innovasjonsaktivitet enn de store foretakene og det er viktig å være oppmerksom på denne faktoren i tilfeller hvor totaltallene tilsynelatende representerer en nedgang i innovasjonsaktiviteten.