Luksus for alle? : produksjon av naturopplevelser med bruk av fritidsutstyr
Original version
Økonomiske analyser, Årg. 20, nr 5 (2001), S. 14-22Abstract
Naturressurser er knappe goder. Mens tilbudssiden av naturens tjenester er begrenset av volum og kvalitet,
synes etterspørselssiden å øke brått. Vi sykler Birkebeineren, går over Besseggen og kjører ski i Hemsedal.
Folk reiser til K2 for å klatre, til Hawaii for å surfe og til Borneo for å dykke. Etterspørselen etter tjenester
som naturen yter, later til å vokse. Gjør den virkelig det? I denne studien brukes systematiske data som er
representative for en befolkning til å undersøke forhold ved etterspørselen etter naturtjenester over tid. Kjøp
av utstyr antas gå sammen med bruk av utstyr, og dermed produksjon av naturopplevelser. I husholdningers
villighet til å betale for utstyr ligger en verdsetting av hva naturen kan tilby. Pengebruk kan røpe
ønsker om at mektige naturinntrykk skal forbli akkurat det. I vår studie finner vi at utstyr er luksusvarer,
at inntektselastisiteten er forholdsvis stabil i den observerte perioden, og at over tid kjøper en stadig større
andel av husholdningene utstyr som brukes utendørs. Utendørsutstyr øker i popularitet, og i vår modell
innebærer det at utendørsopplevelser også blir mer populære.
Description
Økonomiske analyser er tilgjengelige via www.ssb.no