• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statistisk sentralbyrå
  • Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway
  • Rapporter / Reports (SSB)
  • View Item
  •   Home
  • Statistisk sentralbyrå
  • Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway
  • Rapporter / Reports (SSB)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modellering og analyse av husholdningenes valg av biltyper

Bjertnæs, Geir Haakon; Jacobsen, Karl; Strøm, Birger
Report
Thumbnail
View/Open
rapp_201114.pdf (747.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/181165
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapporter / Reports (SSB) [1734]
Abstract
Denne rapporten dokumenterer strukturen til en modell for husholdningenes valg

av biltyper i Norge. Formålet med en slik modell er å lage modellkonsistente

fremskrivninger av husholdningenes energibruk til egentransport, samt å analysere

politikk som stimulerer innfasing av klimavennlige biltyper. Som en illustrasjon av

modellens egenskaper er det laget en fremskrivning av husholdningenes kjøp av

forskjellige biltyper, samt forbruk av ulike typer energi forbundet med disse

biltypene. Med utgangspunkt i denne fremskrivningen analyserer vi effekten av å

innføre en skatt som øker prisen permanent på bensin med 50 % og effekten av å

innføre en skatt som øker prisen permanent på både bensin og diesel med 50 %.

Modellen spesifiserer fem forskjellige biltyper: Plug-in hybrid-, bensin-, diesel-, elog

hydrogenbiler. Husholdningenes etterspørsel etter hver at disse biltypene, som

genererer etterspørselen etter de ulike drivstoffene, er bl.a. avhengig av

typespesifikke drivstoffavgifter og typespesifikke engangsavgifter på bilkjøp. På

denne måten tar vi hensyn til at skattekilene på de forskjellige bil- og

drivstofftypene varierer. Disse ulike skattekilene vil gi opphav til ulike vridninger i

allokeringen av konsumet av bil- og drivstofftyper.

I denne modellversjonen følger utslippet fra bilmarkedet bruken og

sammensetningen av de ulike drivstofftypene. Dette innebærer at forbruk av

konvensjonelt drivstoff genererer utslipp av klimagasser, mens forbruk av

klimavennlig drivstoff ikke genererer utslipp.
Publisher
Statistisk sentralbyrå
Series
Rapporter;2011/14

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit