Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjertnæs, Geir Haakon
dc.contributor.authorJacobsen, Karl
dc.contributor.authorStrøm, Birger
dc.date.accessioned2011-11-14T21:57:40Z
dc.date.available2011-11-14T21:57:40Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1892-7513
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/181165
dc.description.abstractDenne rapporten dokumenterer strukturen til en modell for husholdningenes valg av biltyper i Norge. Formålet med en slik modell er å lage modellkonsistente fremskrivninger av husholdningenes energibruk til egentransport, samt å analysere politikk som stimulerer innfasing av klimavennlige biltyper. Som en illustrasjon av modellens egenskaper er det laget en fremskrivning av husholdningenes kjøp av forskjellige biltyper, samt forbruk av ulike typer energi forbundet med disse biltypene. Med utgangspunkt i denne fremskrivningen analyserer vi effekten av å innføre en skatt som øker prisen permanent på bensin med 50 % og effekten av å innføre en skatt som øker prisen permanent på både bensin og diesel med 50 %. Modellen spesifiserer fem forskjellige biltyper: Plug-in hybrid-, bensin-, diesel-, elog hydrogenbiler. Husholdningenes etterspørsel etter hver at disse biltypene, som genererer etterspørselen etter de ulike drivstoffene, er bl.a. avhengig av typespesifikke drivstoffavgifter og typespesifikke engangsavgifter på bilkjøp. På denne måten tar vi hensyn til at skattekilene på de forskjellige bil- og drivstofftypene varierer. Disse ulike skattekilene vil gi opphav til ulike vridninger i allokeringen av konsumet av bil- og drivstofftyper. I denne modellversjonen følger utslippet fra bilmarkedet bruken og sammensetningen av de ulike drivstofftypene. Dette innebærer at forbruk av konvensjonelt drivstoff genererer utslipp av klimagasser, mens forbruk av klimavennlig drivstoff ikke genererer utslipp.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherStatistisk sentralbyråno_NO
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2011/14
dc.subjectDrivstofferno_NO
dc.subjectBensinavgifterno_NO
dc.subjectBilerno_NO
dc.subjectHusholdningerno_NO
dc.subjectUtslippno_NO
dc.subjectKlimavennlige bilerno_NO
dc.subjectBensinno_NO
dc.titleModellering og analyse av husholdningenes valg av biltyperno_NO
dc.typeReportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO
dc.source.pagenumber35 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel