• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statistisk sentralbyrå
  • Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway
  • Rapporter / Reports (SSB)
  • View Item
  •   Home
  • Statistisk sentralbyrå
  • Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway
  • Rapporter / Reports (SSB)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? En kvantitativ studie

Steffensen, Kjartan; Ekren, Rachel; Zachrisen, Oda Opdal; Kirkebøen, Lars Johannessen
Report
Thumbnail
View/Open
RAPP2017-Er det forskjeller i skolers (3).pdf (30.19Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2440078
Date
2017-02
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapporter / Reports (SSB) [1749]
Abstract
Denne rapporten analyserer forskjeller mellom skolers og kommuners bidrag til

elevers resultater på nasjonale prøver og eksamen, gjennom beregning av skolebidragsindikatorer.

En skolebidragsindikator er et justert resultat1 og kan tolkes

som det resultatet en skole ville ha fått, dersom elevgrunnlag var gjennomsnittlig

(med tanke på de elevkjennetegnene som er inkludert i beregningen). Skolebidrag

kan derfor brukes til å sammenligne skoler med ulik elevsammensetning.

I rapporten presenteres skolebidragsindikatorer for småskoletrinnet, mellomtrinnet

og ungdomstrinnet. Det er viktig å være oppmerksom på at skolebidragsindikatorene

som beregnes og presenteres i denne rapporten er begrensede, men

viktige mål på skolers bidrag til elevenes læring. Skolebidragsindikatorene på

småskole- og mellomtrinnet egner seg godt som mål på skolens bidrag til elevenes

grunnleggende ferdigheter i engelsk, lesing og regning. På samme måte er

skolebidragsindikatorene på ungdomstrinnet gode mål på skolens bidrag til

elevenes læring i eksamensfaget eleven kommer opp i. Utover dette, sier ikke

indikatorene noe om skolens bidrag til elevenes læring i andre fag eller skolens

evne til å ivareta andre deler av skolens oppdrag.

Et viktig funn er at forskjeller i grunnskolen er vesentlig mindre når det gjelder

skolenes bidrag til elevenes læring, sammenlignet med ujusterte skolegjennomsnitt.

Det er altså mindre forskjeller i skolers bidrag til elevenes læring, enn ujusterte

resultater fra nasjonale prøver og eksamen kan gi inntrykk av. Dette betyr at en stor

del av observerte resultatforskjeller mellom skoler i ujusterte resultater kan

forklares med elevsammensetning.
Publisher
Statistisk sentralbyrå
Series
Rapporter;2017/02

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit