Blar i Rapporter / Reports (SSB) på forfatter "Kirkebøen, Lars Johannessen"
-
Effekter av satsing på økt lærertetthet
Kirkebøen, Lars Johannessen; Kotsadam, Andreas; Raaum, Oddbjørn; Andresen, Silje; Rogstad, Jon (Rapporter;2017/39, Report, 2017-12-12)Høsten 2012 bevilget Stortinget 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger på ungdomstrinnet. Denne rapporten studerer effekter på ressursbruk, læringsutbytte og læringsmiljø, samt gir en beskrivelse ... -
Effektevaluering av intensivopplæringen i overgangsprosjektet, Ny Giv : Andre delrapport
Rønning, Marte; Huitfeldt, Ingrid; Kirkebøen, Lars Johannessen (Rapporter;2016/08, Report, 2016-03-01)Det er ingen tegn til at intensivopplæringen har hatt noen generell effekt på elevenes resultater. I Stavanger er det imidlertid tegn til at deltakerne i større grad enn lignende elever fullfører Vg1 og fortsetter til Vg2. -
Effektevaluering av intensivopplæringen i Overgangsprosjektet, Ny GIV. Første delrapport
Eielsen, Gaute; Kirkebøen, Lars Johannessen; Leuven, Edwin; Rønning, Marte; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2013/54, Report, 2013-11)Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med faglige svake prestasjoner midtveis i 10. trinn siden våren 2011 fått tilbud om tilpasset intensivopplæring. Hensikten har vært å øke gjennomstrømning og fullføring av ... -
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? En kvantitativ studie
Steffensen, Kjartan; Ekren, Rachel; Zachrisen, Oda Opdal; Kirkebøen, Lars Johannessen (Rapporter;2017/02, Report, 2017-02)Denne rapporten analyserer forskjeller mellom skolers og kommuners bidrag til elevers resultater på nasjonale prøver og eksamen, gjennom beregning av skolebidragsindikatorer. En skolebidragsindikator er et justert resultat1 ... -
Forskjeller i livsløpsinntekt mellom utdanningsgrupper
Kirkebøen, Lars Johannessen (Rapporter;2010/43, Report, 2010-10-10)Når forskjellige grupper har forskjellig inntektsutvikling over livsløpet – forskjellige inntektsprofiler – vil inntektsforskjellene avhenge av ved hvilken alder personene observeres. Når forskjellige grupper har ... -
Fullføring av videregående opplæring og effekter av tiltak mot frafall. Sluttrapport fra effektevalueringen av Overgangsprosjektet i Ny GIV
Huitfeldt, Ingrid; Kirkebøen, Lars Johannessen; Strømsvåg, Susann; Eielsen, Gaute; Rønning, Marte (Rapporter;2018/08, Report, 2018-03-07)Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med svake faglige prestasjoner midtveis i 10. trinn fått tilbud om tilpasset intensivopplæring i vårsemestrene 2011-2013. Hensikten har vært å øke gjennomstrømningen i og ... -
Karakterpraksis i grunnskoler : Sammenheng mellom standpunkt- og
Galloway, Taryn Ann; Kirkebøen, Lars Johannessen; Rønning, Marte (Rapporter;2011/4, Report, 2011)Denne rapporten analyserer hvorvidt det er systematiske forskjeller mellom skoler i hvordan de setter standpunktkarakterer for sine elever. Måten dette gjøres på er å undersøke om det er systematiske avvik (på skolenivå) ... -
Marks across lower secondary schools in Norway : What can be explained by the composition of pupils and school resources?
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Rapporter;2004/11, Report, 2004-06-01) -
Målrettet og tilrettelagt matematikkundervisning for elever som presterer svakt i matematikk : Resultater fra et randomisert kontrollert forsøk på 8. trinn og videregående skole i Oslo
Bjørnset, Mathilde; Gunnes, Trude; Kindt, Marianne Takvam; Kirkebøen, Lars Johannessen; Lindenskov, Lena; Rogstad, Jon; Rønning, Marte (Rapporter;2020/7, Report, 2020-02-11)Formålet med denne rapporten er å beskrive og evaluere et tiltak gjennomført i Oslo-skolen. Tiltaket var rettet mot elever med svake matematikkferdigheter på 8. trinn og 1. trinn på videregående (Vg1). -
Realfagkompetanse fra videregående opplæring og søkning til høyere utdanning
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Skogstrøm, Jens Fredrik Baumgarten (Rapporter;2007/30, Report, 2007)Bakgrunnen for denne rapporten er myndighetenes strategi for å styrke rekrutteringen til realfag, slik den er nedfelt i ”Realfag naturligvis – strategi for styrking av realfagene 2002-2007” og den nye strategien ”Et felles ... -
Resultatforskjeller mellom videregående skoler. En analyse basert på karakterdata fra skoleåret 2003-2004
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2006/16, Report, 2006)I denne rapporten beregnes indikatorer som justerer gjennomsnittsresultater for videregående skoler for forskjeller i elevsammensetning. SSB har tidligere beregnet skolebidragsindikatorer for avgangskarakterer fra norske ... -
Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler : beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2004-2005 og 2005-2006
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Rapporter;2007/28, Research report, 2007)I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler, basert på karakterer for avgangselevene fra ungdomsskolen for skoleårene 2004-05 og 2005-06. Formålet med rapporten er først og ... -
Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Oslo
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2010/36, Research report, 2010)Formålet med denne rapporten er å utrede indikatorer for videregående skolers bidrag til elevenes læring, basert på data for elever i videregående skoler i Oslo. I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for ... -
Value added-indikatorer. Et nyttig verktøy i kvalitetsvurdering
Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Bratsberg, Bernt; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2011/42, Research report, 2011)I de fleste OECD-land har det i de senere år blitt lagt mer vekt på resultatkvalitet i skolen og tilhørende dokumentasjon. Verdien av dette avhenger imidlertid kritisk av at de måleinstrumentene man benytter gir pålitelige ...