• Love or Money? Marriage Intentions among Young Cohabitors in Norway and Sweden. 

      Wiik, Kenneth Aarskaug; Bernhardt, Eva; Noack, Turid (Journal article; Peer reviewed, 2010-09-17)
      Using data from Sweden and Norway on cohabitors aged 25 to 35, we examine the association between socio-economic resources, relationship quality and commitment and cohabitors’ marriage intentions. The individualization ...
    • Luftforurensning og materialskader : Samfunnsøkonomiske kostnader 

      Glomsrød, Solveig; Rosland, Audun (Rapporter;1988/31, Report, 1988)
    • Luksus for alle? : produksjon av naturopplevelser med bruk av fritidsutstyr 

      Larsen, Erling Røed (Journal article, 2001)
      Naturressurser er knappe goder. Mens tilbudssiden av naturens tjenester er begrenset av volum og kvalitet, synes etterspørselssiden å øke brått. Vi sykler Birkebeineren, går over Besseggen og kjører ski i Hemsedal. Folk ...
    • Lumpy investments, factor adjustments and productivity 

      Nilsen, Øivind Anti; Raknerud, Arvid; Rybalka, Marina; Skjerpen, Terje (Discussion Papers;No. 441, Working paper, 2005)
      Abstract: This paper describes firms' output and factor demand before, during and after episodes of lumpy investments using a rich employer-employee panel data set for two manufacturing industries and one service industry. ...
    • Lys og varme gjennom 43 år : energiforbruket i norske boliger fra 1960 til 2003 

      Halvorsen, Bente; Larsen, Bodil Merethe; Nesbakken, Runa (Journal article, 2005)
      Det er en nokså vanlig oppfatning at norske husholdningers energiforbruk til boligformål har vokst mye fram til i dag, og at veksten vil fortsette fremover. Historiske data viser imidlertid at både energi- og elektrisit ...
    • Lærere uten pedagogisk utdanning i grunnskolen 2018/2019 

      Foss, Emmie Stolpe (Rapporter;2019/19, Report, 2019-06-29)
      I denne rapporten legger vi fram hovedresultatene fra kartleggingen av lærere som ikke har fullført en pedagogisk utdanning som er nødvendig for å oppfylle tilsetningskravene jf. opplæringsloven § 10-1 og § 10-2, og forskrift ...
    • Læreres kompetanse i videregående skole : En registerbasert forstudie 

      Holgersen, Henning; Ekren, Rachel; Steffensen, Kjartan (Rapporter;2017/25, Report, 2017-08-16)
      De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet, 6 prosent har ikke fullført studier på universitets- og høgskolenivå. De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet og har pedagogisk kompetanse. Bare 6 ...
    • Lærerkompetanse i grunnskolen : Hovedresultater 2018/2019 

      Perlic, Biljana (Rapporter;2019/18, Report, 2019-06-27)
      I denne rapporten legger vi fram hovedresultatene fra kartleggingen av lærerkompetanse i grunnskolen høsten 2018. Lærerkompetansen presenteres for de ulike undervisningsfagene både på småskole-, mellom- og ungdomstrinn. ...
    • Lærerkompetanse i grunnskolen: Dokumentasjonsrapport 

      Stensvik, Anne Karine (Notater / Documents;2019 / 13, Working paper, 2019-03-14)
      Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte høsten 2018 en undersøkelse om kompetanse blant undervisningspersonale i grunnskolen. Undersøkelsen ble gjort på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet (KD) og Utdanningsdirektoratet ...
    • Lærerkompetanse i videregående opplæring. Dokumentasjonsrapport 

      Torsteinsen, Arnhild (Notater / Documents;2018/26, Working paper, 2018-06-08)
      Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte høsten 2017 en undersøkelse om kompetanse blant undervisningspersonell i videregående opplæring. Resultatene fra undersøkelsen blir brukt i SSBs egne publikasjoner, publikasjoner ...
    • Lærerkompetanse i videregående opplæring. Kompetanseprofil for lærere i videregående skole 2022 

      Næss, Steffan; Steffensen, Kjartan; Keute, Anna-Lena; Lervåg, Maj-Lisa; Stengrundet, Andrine (Rapporter;2023/30, Report, 2023-09-25)
      Denne rapporten presenterer resultater fra spørreundersøkelsen «Lærerkompetanse i videregående opplæring». Rapporten kartlegger kompetanseprofilen til lærere i videregående skoler i lys av krav om formell fagkompetanse ...
    • LÆRERMOD 2016-2040 : Fremtidig tilbud og etterspørsel for fem typer lærere 

      Gunnes, Trude; Ekren, Rachel (Rapporter;2018/35, Report, 2018-11-01)
      I denne rapporten tar vi utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivingsmodellen LÆRERMOD. Vi tar ...
    • LÆRERMOD 2019-2040 : Tilbud og etterspørsel for fem utdanningsgrupper av lærere 

      Gunnes, Trude; Perlic, Biljana; Ekren, Rachel (Rapporter;2021/11, Report, 2021-03-15)
      Denne rapporten tar utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2019 og framskriver til 2040 tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærergrupper. LÆRERMOD framskriver et læreroverskudd fram mot 2040. ...
    • LÆRERMOD 2020-2040. Tilbud og etterspørsel for fem grupper av lærerutdanninger 

      Gunnes, Trude; Ekren, Rachel; Arnesen, Hanna Stangebye (Rapporter;2023/13, Report, 2023-03)
      Det framskrives en økning i lærertettheten fram mot 2040. Med lærertetthet menes antall lærerutdannede årsverk per barn i barnehage og antall lærerutdannede årsverk per elev i skolen. Både for barnehagelærere, grunnskolelærere, ...
    • LÆRERMOD: Forutsetninger og likninger 

      Gunnes, Trude; Knudsen, Pål (Notater / Documents;2016/25, Working paper, 2016-01-11)
      Dette notatet omtaler forutsetninger og likninger i framskrivningsmodellen LÆRERMOD. LÆRERMOD framskriver tilbud av og etterspørsel etter fem typer lærere: Barnehagelærere, grunnskolelærere, faglærere og andre lærere, samt ...
    • Lærernes arbeidsmiljø i 1990-årene 

      Rønning, Elisabeth; Vikan, Stein Terje (Rapporter;2002/1, Report, 2002-01-09)
      I denne rapporten legger Statistisk sentralbyrå fram hovedresultatene om lærernes arbeidsmiljø fra Arbeidsmiljøundersøkelsene i 1989 og 1993 og levekårsundersøkelsene fra 1996 og 2000. Fokus i rapporten er utviklingen av ...
    • Læreryrket: utfordrende og belastende 

      Rønning, Elisabeth; Vikan, Stein Terje (Journal article, 2001)
      Samarbeidsklimaet i skolen er dårligere enn generelt på andre arbeidsplasser. Lærere er mer utsatt for vold eller trusler om vold og de opplever i større grad enn andre arbeidet som en psykisk påkjenning. Også lønnsnivået ...
    • Lønner det seg å arbeide? 

      Mogstad, Magne; Solli, Ingeborg Foldøy; Wist, Arne Kolbeinstveit (Journal article; Peer reviewed, 2006)
      Det er et uttalt politisk mål i den norske arbeids- og sosialpolitikken at det skal lønne seg å være i arbeide framfor å være stønadsmottaker. Utformingen av det norske skatte- og stønadssystemet er imidlertid slik at ...
    • Lønns- og sysselsettingsmessige virkninger av allmenngjøring innenfor bygge-, verfts- og renholdssektoren 

      Skjerpen, Terje; Kornstad, Tom; Rybalka, Marina (Notater / Documents;2015/02, Working paper, 2016-01)
      Basert på mikrodata undersøker vi hvordan allmenngjøring har påvirket lønnsutviklingen og faktorbruken innenfor tre næringsområder, dvs. byggesektoren, verftssektoren og renholdssektoren. Dette gjøres ved hjelp av to ...
    • Lønnsgapet i Norge. Lønnsforskjellen mellom menn og kvinner – hvor stor er den? 

      Grini, Knut Håkon; Fløtre, Ingvild Alseth (Rapporter;2023/4, Report, 2023-01)
      Historien fra 1997 viser at kvinner nærmer seg menns lønnsnivå, ved at lønnsgapet krymper. En av årsakene til at kvinner tar innpå i menn har sammenheng med at lønnsulikheten blant kvinner øker, altså det blir større ...